Zielentroost gesprek met Stijn 26 december 2024
Zielentroost
gesprek met Stijn 26 december 2024
Wanneer begon jij echt bewust naar muziek te luisteren?
Ik herinner me dat mijn pa mij huiswerk had gegeven, in’t 5de
leerjaar of zo. Hij ging in zijn grote cd-kast 4 cd’s halen en zei:
“Luister hier nu eens naar.”. Ik luisterde als 10-jarige vooral naar thrash en
het was toen de eerste keer dat ik voor jezelf mocht uitmaken of ik iets graag
hoorde of niet en me de vraag moest stellen: waarom vind je dat mooi? Dat was
zo de eerste keer dat het serieus was. Echt zo’n beetje als huiswerk. Ik vond
dat wel tof.
Besprak je dat dan ook?
Ik herinner mij dat ik dan inderdaad naar beneden kwam en mijn mening gaf over wat ik
had beluisterd.
Maar daarvoor was je ook al bezig met thrash? Was dat iets dat je aantrok op dat
moment?
Ik denk dat iedereen dat wel een beetje heeft, dat je echt fases beleeft qua
muziek waar je naar luistert. En omdat ik veel muziek (mee)kreeg van mijn pa, beleefden
we soms ook dezelfde fases op hetzelfde moment. We trokken elkaar vaak mee in
elkaars fases. Dat was niet altijd zo. Ik hield wel meer van de extremere of
experimentelere stukken en het liep dus niet altijd even synchroon. Maar ik
herinner me wel die thrashperiode.
In mijn puberjaren had ik dan meer een core-periode en daarna prog. Nu zit ik
meer in de post. Het is een beetje zoals met de seizoenen. Hoe jonger je bent,
hoe minder geduld je hebt, denk ik, en dat heeft ook wel invloed op met welke
type muziek je bezig bent.
Maar je was dus al op je tiende bewust naar muziek aan het luisteren? Dat
speelde al een rol voor jou.
Ja, absoluut. Bij ons thuis lag er, zelfs toen ik nog een kleuter was, altijd
muziek op en dan niet de radio of zo, maar metal en rock: tot vervelens toe de
platen van Bruce Springsteen.😊
En wanneer ben je dan zelf muziek beginnen spelen?
Goh, ik denk dat ik in het derde leerjaar zat. De muziekschool startte toen.
Eerst gewoon notenleer en na dat eerste jaar wou ik echt wel een instrument
bespelen, maar ik zag heel dat schoolse traject niet zitten en had snel door
dat ik een doener was. Ik stapte dan snel over naar privélessen, één op één, op
je eigen tempo, met de vrijheid om eigen voorkeuren te ontwikkelen.
Op welke manier is muziek je blijven volgen? Op welke manier is dat van
blijvend belang geweest voor jou? Welke plaats heeft dat al ingenomen in je
leven?
Dat is eigenlijk altijd de constante factor geweest in mijn leven. Als je daar
op zo’n jonge leeftijd mee begint en echt actief luistert, het dan ook zelf
beoefent… Ik drum ook elke dag, zonder uitzondering. Ik herinner me dat
kunstenaars ook zeiden: als je iets graag doet, heb je geen discipline nodig.
Dus na school, na mijn werk nu, drumde en drum ik altijd.
En welke rol neemt dat in? Is het echt iets dat je moet doen? Omdat het je
helpt om te blijven staan, omdat je iets kwijt moet, omdat het je door de dagen
helpt te komen?
Ik heb daar ook al over nagedacht, over wat dat nu juist is. Ik denk dat het
een combinatie is van therapie, meditatie en dromen. Omdat je ergens het gevoel
hebt dat je dingen aan het verwerken bent. Of het nu spelen of luisteren is. En
niet verwerken in de zin van iets fiksen of zo, maar gewoon, je hebt gespeeld
en hebt iets bedacht of net het tegenovergestelde, dat je je hoofd echt hebt
kunnen leegmaken.
Voel je je anders voordat je begint te drummen dan erna?
Jaja en ik denk dat dat met actief muziek beluisteren ook zo is. Veel van die
groepen uit het hardere genre die met conceptalbums werken en echt zo een
verhaal vertellen, dat is het echt alsof je een heel verhaal hebt beleefd. Ook
de revival van vinyl draagt daartoe bij. Je moet ook echt rechtstaan en die
plaat gaan draaien.
Wat zou er gebeuren met jou, mocht er plots geen mogelijkheid meer zijn om te drummen?
Ik heb me dat ook al afgevraagd. Ik weet dat eigenlijk niet.
Want je doet dat nu al zo lang dagelijks.
Ik kan me dat echt niet voorstellen, dat is echt zodanig deel geworden van mij.
Mijn vader zegt zelfs dat mijn vingers gegroeid zijn naar mijn stokken. Het zit
echt in mijn routine en ritueel. Ik heb met de buren ook de afspraak dat ik
niet drum op feestdagen, maar ik compenseer dat dan op de andere dagen. Ik wil
wel rekening houden met hen. Ik heb een drumbox, maar ik denk dat wat ze dan
nog horen te vergelijken is met een radio en ik wil ook de grenzen van hun
verdraagzaamheid niet gaan opzoeken.
Hoelang drum je dan per sessie?
Zo’n 2 uur per dag, tegenwoordig. Vroeger was dat zo een uurtje, anderhalf uur,
maar da’s dus wat meer geworden.
Da’s dan toch ook wel een fysieke workout?
Da’s te zien wat je oefent: als je een technische oefening doet, is dat niet
fysiek zwaar, maar dan moet je mentaal heel erg geconcentreerd zijn. Als je
meedrumt met een nummer of improviseert is het eerder fysiek.
Baken je dat af op voorhand?
Vroeger had ik zelfs een planning. Op vrijdag was het dan improvisatie
bijvoorbeeld. Je kiest een soort thema.
Heb je met die routine hoge ambities of is het eerder iets wat je moet doen om
mentaal gezond te blijven? Heb je een punt dat je wil bereiken?
Ik heb geen ‘Hollywoodiaanse lange-afstandsdroom’ of zo, maar ik heb wel
‘tussensprintjes’. Meestal is het dan iets dat wil leren, wat ik beter wil
kunnen, iets wat ik tegenkom en waarvan ik merk: ik kan dat nog niet zo goed.
Dat is dan iets wat ik meeneem en probeer aan te werken. Begin vorig jaar
merkte ik dat als mijn voeten in een bepaalde positie stonden die ik lang moest
volhouden, dat ik dat niet kon. Niet door de snelheid, maar gewoon door de
techniek. Dus ik wilde op een andere manier mijn basdrum leren bespelen. Ik heb
dan een reeks oefeningen gemaakt om mij die nieuwe techniek aan te leren en nu,
bijna 2 jaar later, moet ik er totaal niet meer over nadenken en drum ik op een
andere manier.
Is het ooit een opgave voor jou om te spelen of is het vooral een straf als je
niet kan spelen?
Dat laatste, absoluut.
En is er bepaalde muziek die jij soms nodig hebt? Wordt het helemaal bepaald
door de muziekfase waarin je zit of hangt het ook af van het moment. Is er
muziek waar je in bepaalde situaties altijd naar terug grijpt? Zijn er bands
die je to go to zijn als je diep zit of als het mentaal of emotioneel wat
minder gaat?
Het hangt af van de fase, maar in die fase zijn er ook bepaalde bands die dan
meer aangewezen zijn op zulke momenten. Soms voel je ook dat je muziek nodig
hebt, maar weet je niet wat precies. En dan heb je wel bepaalde bands waarvan
je zeker weet dat het altijd een goed idee is om die op te leggen.
Heb je voorbeelden van dergelijke bands?
Het is altijd heel moeilijk om als muziekliefhebber te moeten kiezen. In mijn
progperiode luisterde ik veel naar Tesseract, een Britse progband die heel
dynamisch speelt en heel lange nummers met complexe structuren ook. Ik drumde
dat dan ook. Al is het is niet zo dat je automatisch graag drumt wat je ook
graag hoort. Omgekeerd wel, als je het graag drumt, dan luister je er ook graag
naar.
Nu, in de postperiode is Cult of Luna wel zo’n band.
Kan je daar dan op om het even welk moment naar luisteren of is dat dan echt
voorbehouden voor bepaalde stemmingen?
Da’s moeilijk. Als je iets hebt meegemaakt, dan moet je Slayer of System of a
Down opleggen, iets dreigends en niet van die zweverige, melodische dingen. Die
post is heel melodisch en gevoelsmatig vaak en dat is dan misschien voor een
ander moment. Soms als je in een bepaalde gemoedstoestand zit, zou je kunnen
zeggen: die muziek past daarbij, maar misschien wil je dat net niet omdat je
uit die gemoedstoestand wil geraken. Misschien moet je dan muziek opleggen die
het dan tegenwerkt.
Dus het is soms moeilijk: soms wil je daar in blijven, in die stemming en soms
ook weer niet. Je kan dus niet zeggen ‘die muziek is voor die gemoedstoestand’.
Heb jij een bepaalde routine wat het luisteren naar muziek betreft?
Als ik thuiswerk, ligt er meestal muziek op.
Maar dan toch meer als achtergrond of niet?
Ja, maar da’s ook een goeie test. Als je nieuwe muziek gekocht hebt of je
luistert naar muziek die je niet kent en het kan je aandacht trekken terwijl je
aan het werken bent, dan weet je dat je daar nog eens aandachtig moet naar
luisteren of dat je dat beter wil leren kennen. Ik denk wel dat een
muziekliefhebber vaker muziek oplegt als deel van de activiteit en niet als
achtergrondruis.
Als ik thuis werk, dan zit ik ook niet per se 8 uur naar mijn scherm te staren.
Soms moet ik ook gewoon nadenken over een bepaald probleem en dan is die muziek
daar ook altijd. Minder als behangpapier, maar als echt gezelschap.
Voel je je minder alleen door muziek?
Goh, misschien wel. Da’s moeilijk te zeggen, er ligt sowieso altijd muziek op.
Mocht ik dat niet doen, dan zou het hier echt wel heel leeg zijn. Het is eigenlijk
nooit stil. Ik luister wel alleen maar naar muziek die speelt in de ruimte waar
ik ben, ik luister nooit met een hoofdtelefoon of met oortjes. Op mijn werk of
op de trein of zo, dat doe ik echt nooit. Ik weet eigenlijk niet waarom.
Misschien omdat ik het dan wel meer als achtergrondmuziek zou ervaren en minder
actief zou kunnen luisteren? Het houdt je ook meer weg van je omgeving. Op mijn
werk vind ik dat niet echt beleefd, je bent dan niet echt aanspreekbaar.
Zie jij je relatie met muziek ooit veranderen? Is het al geëvolueerd? Zie je
muziek ooit een andere plaats innemen in je leven of je dagdagelijkse
bezigheden?
Ik denk dat het
wel gegroeid is. Ik wou zeggen van een speelse manier, naar iets serieuzer,
maar ik denk dat ik er altijd wel heel serieus mee ben bezig geweest. Al is dat
als 10-jarige misschien niet mogelijk, ergens serieus mee bezig zijn. Ik vind
ook het woord hobby niet echt passend. Als mensen zeggen dat muziek hun hobby
is, dan denk ik aan je tijd laten passeren met muziek. Bij mij is het echt een
manier van zijn en niet: ik heb nu 2 uurtjes tijd, ik ga een beetje muziek
opleggen. Dat is een activiteit op zich. Maar veranderen, ik weet het niet. Ik denk dat het in de manier van ermee bezig
zijn niet veranderd is, ik kan niet weten wat de toekomst brengt, maar ik zie
het niet meteen veranderen.
Kan jij mensen
begrijpen die totaal niet met muziek bezig zijn?
Da’s moeilijk. Dat zijn vaak mensen die zeggen: ik luister naar van alles van
muziek. Maar uiteindelijk heeft iedereen zijn ding, hé. Ik vind het sjiek dat
veel mensen zo specifiek met muziek bezig zijn, maar heb je dat niet, dan is
dat ook oké. Er zijn dan vaak andere raakvlakken die zorgen voor connectie. Dat
is een groot deel van je leven, van jezelf ook waarover je niet met diezelfde
toewijding kan over praten dan.
Je vader heeft een grote rol gespeeld in hoe muziek en het belang ervan zich
bij jou heeft ontwikkeld. Is dat bij je broers ook zo?
Nee, ze gaan misschien wel luisteren naar bepaalde bands en eens een cd kopen,
maar dat het zo’n deel is van zichzelf, naar optredens gaan, ticketjes
verzamelen…nee, dat niet.
Heb je daar een verklaring voor?
Nee, eigenlijk niet, misschien weet mijn vader dat wel. Maar het is wel heel
tof om dat ik dat kan delen met hem. Als ik iets nieuws koop of ontdek of hij
heeft iets gevonden, dan delen we dat met elkaar. Ook al luister ik naar dingen
waar hij moeilijker kan inkomen zoals bijna wiskundige prog en luistert hij
soms naar oudere bands die ik zelf nooit zou opleggen. Het is wel leuk dat zijn
collectie en passie mij geholpen heeft om een eigen smaak te ontwikkelen. Ik
heb kunnen aftasten en me altijd kunnen afvragen: wat ligt er nu eigenlijk op
en hoor ik dat graag?
Heb jij ooit visueel willen maken naar welke muziek je luistert, om bewust of
onbewust aan te sluiten bij een bepaalde community?
Via bandshirts wel, denk ik. Op optredens zie je dan iemand die ook een shirt
draagt van een bepaalde band en dat draagt bij tot het gevoel één grote familie
te zijn en tot de aanspreekbaarheid. Je raakt makkelijker in gesprek ook.
Je laat ook bepaalde dingen achterwege op een show: je vindt elkaar in de
muziek. Wat je erbuiten doet, wat je job is of voor wie je gestemd hebt, dat
doet er dan niet toe en ik denk dat elk type persoon in die familie kan
terechtkomen.
Heb je dat nodig ook? Die familie, die verbondenheid, die community? Kom je ook
anders terug van een optreden dan je vertrok?
Dat weet ik niet eigenlijk. Vaak denk je achteraf wel: tof dat ik ben geweest; het is goed dat ik daar was. Soms voel ik die verbondenheid ook niet, hoor.
Zoals met die persoon die voor me stond tijdens Cult of Luna en die aan het
webshoppen was of na elk nummer even moest scrollen op facebook… Vreselijk!
Reacties
Een reactie posten